Rataplan nodigt elk seizoen vernieuwende en opkomende artiesten uit om eigen werk te ontwikkelen als Artist in Residence. Ze werken aan een nieuw muzikaal project of een artistieke verdieping met muzikale gasten. De residentieweek sluit af met een toonmoment. In september verwelkomen we multi-instrumentalist en volbloed performer Ibelisse Guardia Ferragutti.
Ibelisse is geboren in Bolivia en verbleef er kort voor haar verhuizing naar Brazilië. Ze keerde terug toen ze 7 jaar oud was om op haar 19de weer naar São Paulo te trekken. Als jongvolwassen vrouw ging ze studeren in Amsterdam, waar ze nog altijd woont en werkt. Wij stelden haar alvast enkele vragen over haar nieuwe muziekproject AWICHAS.
'Ik vertrek van Boliviaanse mythes en maak daar een beeldend concert van'
Goedemiddag Ibelisse.Jouw leven is een reis geweest. Welke invloed heeft jouw parcours gehad op jouw werk? Een enorme invloed. Mijn laatste album MESTIZX gaat niet alleen over mijn gemengde afkomst, maar vooral over het bewustzijn van een leven tussen werelden. Van kinds af aan moest ik schakelen tussen talen, culturen, religieuze belevingen... Ik ben een soort filter geworden van invloeden, ook van mijn voorouderlijke bloedlijnen. De afgelopen 10 jaar ben ik heel erg bezig met mijn Andes-achtergrond, de geschiedenis ervan en zelfs de politics van mijn eigen bestaan: een Latijns-Amerikaanse vrouw die in Europa een experimentele soort kunst maakt is an sich een vorm van resistance.
Je doet een intensieve residentieweek in Rataplan in september en stelt het resultaat aan publiek voor. Wat kunnen we verwachten? Ik zal samen met twee muzikanten onderzoek doen over awichas (wat o.a. naar ‘voorouderlijke geesten’ of ‘voorouderlijk land’ kan verwijzen, n.v.d.r.). Ik haal elementen uit mythes die daar ooit werden verteld, maar die door de Spaanse kolonisatie zijn weggeveegd. Vooral het verhaal van de ch’ullpanaruna: de wezens vóór de mensheid heetten volgens de mythe ch'ullpa en hadden geen zintuigen. Ze maakten een grote reis om runas te worden, mensen zoals we ze kennen, met zintuigen en bewustzijn. Maar wij, de runas, gedragen ons soms als ch’ullpa, alsof we hier niet zijn … Ik vertrek van die Boliviaanse mythes en maak daar een beeldend concert van.
Hoe kadert deze residentie in jouw bredere zoektocht? Ik heb het gevoel dat alles wat ik tot nu toe heb gedaan, de voorbereiding was voor dit project. Ik zie dit puzzelstuk als een heel belangrijk begin van mijn werk. Ik hoop wel dat dat beginnetje mag doorgaan, en groeien. Een Andean Futurism Universe, dát wil ik maken.
Tekst door Orlando Verde
Ibelisse Guardia Ferragutti aan het werk tijdens Dear Antwerp: VRIJ 19.09 - AWICHAS